Obecność świeżych kwiatów w biurze przyczynia się do zwiększenia satysfakcji pracowników – twierdzą naukowcy z Harvardu. Kwiaty jako narzędzie employer brandingu? Mimo że brzmi to nieco zaskakująco, badania jednoznacznie potwierdzają, że nie są one bez znaczenia. Według naukowców, kwiaty w miejscu pracy nie tylko zwiększają zaangażowanie pracowników, ale także sprzyjają kreatywności i skutecznemu rozwiązywaniu problemów.
Firmy borykają się z rosnącym problemem: coraz więcej pracowników rezygnuje z pracy z powodu stresu. Ostatnie statystyki na temat rynku pracy wskazują jasno – w Polsce wciąż panuje rynek pracownika. Jak wynika z danych „Barometru ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia”, w czwartym kwartale tego roku 33% polskich przedsiębiorstw planuje zatrudnić więcej pracowników.
Utrzymać pracownika
Właściciele firm mają jednak spory problem z zatrzymaniem ich na dłużej. Głównym powodem jest rosnący poziom stresu i wypalenia zawodowego. Według zeszłorocznego badania Future Forum Pulse 42% pracowników doświadcza wypalenia zawodowego. Respondenci zgłaszający wypalenie zawodowe trzy razy częściej twierdzą, że „zdecydowanie” planują szukać nowej pracy w ciągu najbliższego roku niż osoby, które są usatysfakcjonowane z tego, czym zajmują się zawodowo. A to dotyczy tylko skrajnego stanu wypalenia. W niedawnym badaniu Harvardu, w którym wzięło udział 1500 pracowników różnych branż, 85% z nich stwierdziło, że ich samopoczucie pogorszyło się w ciągu ostatniego roku.
Sporym problemem jest też niedowartościowanie kadry. Jak wynika z badania Freeshare i AmRest przeprowadzonego przy współpracy z HRM Institute, połowa polskich pracowników twierdzi, że pracodawca ich nie docenia. Jednocześnie zauważają, że kiedy są doceniani, czują się szczęśliwsi, mają więcej energii do działania i bardziej angażują się w powierzone im zadania. Jeśli przeciążenie oraz brak docenienia nie zostaną w porę wyeliminowane, mogą doprowadzić do wypalenia zawodowego, a w konsekwencji – do odejścia pracowników z firmy.
Przedsiębiorcy mają się czego obawiać, bo Polacy przestają być lojalni wobec jednego pracodawcy. Według badania Randstad Polska co piąty Polak zmienił miejsce zatrudnienia w przeciągu ostatniego półrocza, a za nową pracą rozgląda się trzy czwarte z nas. Odejście pracowników wiąże się dla przedsiębiorstwa z ogromnymi kosztami. Jak w takim razie, w prosty sposób, podnieść poziom zadowolenia oraz produktywności pracowników?
Do ciekawych wniosków doszli naukowcy z Uniwersytetu Harvarda oraz Massachusetts General Hospital. Okazuje się, że zaangażowanie w codzienne obowiązki oraz poziom energii do pracy podnosi… wzbogacenie otoczenia o kwiaty. Badania przeprowadzone na uniwersytetach Rutgersa i Texas A&M potwierdziły, że świeże kwiaty w miejscu pracy poprawiają interakcje społeczne oraz kreatywność, a także mogą zwiększyć liczbę generowanych pomysłów o 15%.
Kwiaty jako narzędzie… wewnętrznego employer brandingu
Kwiaty działają jeszcze skuteczniej, kiedy są wręczane pracownikom. Według naukowców po otrzymaniu takiego bukietu jesteśmy mniej przygnębieni i odczuwamy wdzięczność. Wśród biorących udział w badaniu kobiet, które otrzymywały kwiaty, zauważono również istotną redukcję poziomu stresu. Z badań przeprowadzonych na amerykańskich uniwersytetach wynika, że wprowadzenie do otoczenia biurowego ciętych kwiatów oraz wręczanie takich bukietów pracownikom (np. z okazji istotnych osiągnięć czy ważnych dat, takich jak imieniny czy urodziny) może znacząco zwiększyć poziom zadowolenia z pracy, a także pozytywnie wpłynąć na ich kreatywność. Podobnie jak w przypadku aromamarketingu – czyli wykorzystywania węchu jako narzędzia biznesowego – obecność kwiatów silnie oddziałuje na zmysły. Działają równie subtelne co marketing zapachowy, wywołując przyjemne emocje i tworząc pozytywne skojarzenia bez udziału świadomości odbiorcy.
Uwzględnienie tak prostego elementu w firmowej strategii employer brandingu jest nie tylko stosunkowo niedrogie, ale też nie wymaga dużego zaangażowania ze strony pracodawcy. Nie musimy co tydzień zamawiać do biura kwiatów czy pamiętać o imieninach każdego z pracowników. Dziś takie działania można w 100% zautomatyzować. Jak? Z pomocą przychodzą uwielbiane przez Polaków usługi subskrypcyjne.
Taki abonament kwiatowy ma w swojej ofercie m.in. jedna internetowych kwiaciarni, która od niedawna jest dostępna w największych miastach w Polsce. Co istotne, działalność ich nie ogranicza się do dostarczenia kwiatów na adres biura. Dzięki platformie firmy mogą przetestować nowe narzędzie EB bez dodatkowego obciążania działów HR. Marka proponuje zupełnie nowe na polskim rynku rozwiązanie, które ułatwia integrację ze strategią firmy oraz zarządzanie całym procesem. Wszystko sprowadza się od wykupienia kwiatowego abonamentu. Wystarczy na stronie wybrać rodzaj bukietu, jego preferowaną kolorystykę oraz harmonogram doręczeń – co tydzień, co dwa tygodnie, co miesiąc lub raz do roku. Bukiety są komponowane przez lokalne kwiaciarnie, a następnie automatycznie dostarczane w wybranej przez nas częstotliwości. Cała magia dzieje się za kulisami. Platforma w innowacyjny sposób podchodzi do problemu z dopasowaniem bukietu do okazji, danego wnętrza firmowego lub konkretnego pracownika. Wybierając rodzaj kwiatów w ramach usługi abonamentu, możemy bowiem zdecydować się na bukiet sezonowy lub klasyczny, bukiet w konkretnym stylu artystycznym lub taki zaproponowany przez… sztuczną inteligencję.
Źródło: Panksy
Przez 18 lat redaktorka prowadząca fachowych czasopism florystycznych („Katalog Florysty”, „Florysta”, „Kwiaty do Ślubu”, „Ślubne wiązanki i dekoracje” oraz „Florystyka Funeralna”). Autorka kilku tys. artykułów i wywiadów. Pełne bio.