Od pierwszej edycji w 2015 roku międzynarodowe targi ogrodnictwa, roślin ozdobnych i krajobrazu Myplant & Garden stale się rozwijają, oferując wyjątkowe możliwości biznesowe wszystkim podmiotom związanym z branżą ogrodniczą i kwiaciarską. Wydarzenie, zainicjowane przez konsorcjum Myplant & Garden, a organizowane przez spółkę V Group, dało impuls włoskiemu sektorowi ogrodnictwa i roślin ozdobnych, ułatwiając im zaistnienie na arenie międzynarodowej. Kolejną, ósmą już odsłonę tego wydarzenia zapowiedziano na 21-23 lutego 2024 roku.
Ekspozycja tradycyjnie zajmie pawilony Targów Mediolańskich (Fiera Milano Rho). W ofercie wystawców znajdą się rośliny ogrodowe, doniczkowe oraz kwiaty cięte. Ponadto przedstawiona zostanie oferta środków produkcji ogrodniczej i usług z nią związanych. Na zwiedzających będą czekały nowe rozwiązania technologiczne, produkty z zakresu szkółkarstwa i architektury krajobrazu, pielęgnacji ogrodów oraz terenów zielonych. Nie zabraknie maszyn i urządzeń z zakresu arborystyki i tematyki związanej z florystyką.
„Satysfakcja ze wzrostu włoskiej produkcji ogrodniczej i jej atrakcyjności na świecie”. Pod takim hasłem włoska branża przygotowuje się do kolejnej edycji tego wyjątkowego, międzynarodowego wydarzenia. Niewielki wzrost w sektorze włoskim to pewnego rodzaju pocieszenie w kontekście niepewności, która nęka sektor biznesu i konsumentów nie tylko w Europie, ale i na całym świcie, zauważają organizatorzy targów. Główne ich obawy dotyczą konfliktów zbrojnych, inflacji, wysokich cen energii, utrudnionego dostępu do kredytów oraz wahania pogody. Włoska produkcja i eksport mają się dobrze pomimo wzrostu importu. Rynek krajowy z dużymi szansami na poprawę.
Produkcja włoskiego sektora zielonego
W 2022 roku wartość produkcji zielonego sektora „made in Italy” przekroczyła 3,1 miliarda euro i jest to najwyższy wynik w sekwencji historycznej ostatniej dekady (źródło: Istat). Włochy są drugim co do wielkości eksporterem produktów ogrodniczych w Europie z kwotą przekraczającą 1,2 miliarda euro (nowy rekord w sekwencji historycznej). Pozytywny trend w eksporcie gwarantuje dodatni bilans handlowy. Głównym rynkiem zbytu dla włoskich produktów sektora zielonego jest 27 krajów UE (około 80%). Jeśli chodzi o produkcję międzynarodową, globalną wartość produkcji kwiatów, roślin ozdobnych i szkółek szacuje się na 53 miliardy euro.
Wiodący włoscy producenci są skupieni głównie w czterech regionach: Ligurii, Toskanii, Lombardii i Sycylii. Włochy mają duże szanse na rozwój jeszcze do końca niedojrzałego rynku wewnętrznego. Według danych Istat (2021) wydatki na kwiaty, rośliny i powiązane produkty we Włoszech zatrzymały się na poziomie 39 euro/osobę. W kontynentalnym rankingu wydatków na mieszkańca przoduje Szwajcaria (126 euro/os.), za nią plasują się Dania i Wielka Brytania (124 euro/os.), Niemcy (106), Austria (98), Francja (92) oraz Belgia (84 euro/os.). Za granicą wyróżniają się wydatki na mieszkańca w USA wynoszące 169 euro (całkowite wydatki szacowane są na 56 miliardów euro).
Fokus na Włochy
Włochy są drugim europejskim krajem eksportującym produkty ogrodnicze (po Holandii, a przed Niemcami i Hiszpanią). Włoski eksport w 2022 roku osiągnął 1,23 miliarda euro, jeśli chodzi o wartość produkcji), co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z 2021 rokiem (dane: Istat, Eurostat, AIPH).
Wolumen obejmuje głównie 780 milionów euro zysków z roślin ozdobnych i szkółek (z wyłączeniem drzew i krzewów owocowych, które są warte 90 milionów), 300 milionów euro zysku z roślin doniczkowych, 170 milionów euro zysków ze sprzedaży liści, gałęzi, mchów, porostów, itp., ciętych, świeżych lub poddanych obróbce oraz 135 milionów euro zysków z kwiatów ciętych. Dobre wyniki eksportu gwarantują dodatni bilans handlowy (+370 mln) pomimo wzrostu wskaźnika importu (z 600 do 865 mln). Głównym rynkiem zbytu dla włoskich produktów (około 80%) jest 27 krajów UE. 70% włoskiego eksportu kierowane jest kolejno do Francji i Holandii (po 225 mln euro), Niemiec (194 mln euro), Wielkiej Brytanii (54 mln euro) i Szwajcarii (47 mln euro). Z kolei Holandia (580 mln euro), Niemcy (44 mln euro), Hiszpania (43 mln euro) i Belgia (36 mln euro) to główne rynki importowe Włoch.
Źródło: Myplant & Garden – International Green Expo
Zdjęcia: materiały prasowe
Przez 18 lat redaktorka prowadząca fachowych czasopism florystycznych (“Katalog Florysty”, “Florysta”, “Kwiaty do Ślubu”, “Ślubne wiązanki i dekoracje” oraz “Florystyka Funeralna”). Autorka kilku tys. artykułów i wywiadów. Pełne bio.